Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  14 / 16 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 14 / 16 Previous Page
Page Background

על כתפי המחנכים בימינו, כמו בעבר, מוטלת

האחריות הכבדה של הכשרת הדור הבא

לפעול כבוגרים משמעותיים בעתיד. העתיד

אינו בהכרח בסביבה בה אנו חיים היום ובה

בגר המורה, אלא הסביבה אליה יתבגר התלמיד

ובה יקיים את עיקר חייו המשמעותיים.

אין אנו יכולים אפילו לחזות איך יראה עולמם

של תלמידנו בעוד כשלושים שנה, מועד בו

יתבקשו להביא לידי ביטוי את כישוריהם

ויכולתם לתרום לעצמם ולחברה.

תלמידנו נולדו לעולם אחר. עולם בו הטכנולוגיה

המתקדמת נתפסת על ידם כמובנת מאליה. הם

"הילידים" בעולם חדש זה, ואילו אנו "העולים

החדשים" המגיעים מן העולם הישן, והנדרשים

ללמוד את השפה, המנטאליות והכלים.

מהפך זה, שבו התלמידים, בחלק מהמקרים,

מקדימים אותנו בידע וביכולת בתחומים

טכנולוגיים ובידע הנצבר באמצעותם, הביא

את הצוות החינוכי להכרה שעלינו ללמוד עולם

תוכן זה לפרטיו ולהכירו באופן שנוכל ביחד

עם התלמידים ללטש את המיומנויות הנדרשות

לשימוש מושכל בכלים יחד עם הצורך לחפש

תפיסות ומבנים שונים ויעילים ללמידה.

את השנים האחרונות הקדיש סגל ההוראה

בבית הספר היסודי המשותף לכפר שמריהו

ולחוף השרון, בשעות למידה והכשרה, תרגול

והשתלמות ברכישת ארגז כלים, המאפשר

לנו, באמצעותו להתמקד בתהליכים פדגוגיים

חדשניים המשלבים טכנולוגיה, למידה חברתית

רגשית ותהליכי הכלה לכלל התלמידים, לקידום

הלמידה, לשיפור תהליכים לקידום מערכות

למידה ולהתוויית תפיסה חינוכית מגובשת

המשלבת הבניה פדגוגית ופיזית.

כאמור אין אנו יודעים איך יראה עולם העתיד

של ילדינו, טכנולוגיות, גישות, ערכים ועקרונות

שונים יתוו את חייהם כפי שאנו מעצבים את

שלנו. מהלך עשרות השנים האחרונות של

המאה ה-02 עברו בתי-ספר בישראל, כמו גם

ברחבי העולם, שינוי משמעותי. סדרה שלמה

של תהליכים חברתיים וכלכליים שינו, ועדיין

משנים, את פני בית הספר ואת מהותו. חל שינוי

באופן הלמידה, בגישות, בהוראה ובחדשנות

פדגוגית, אך כל אלו לא באו לידי ביטוי ממשי

במבנה הכיתה ובארגונה, השינויים הרבים שחלו

אינם משתקפים במבנה הכיתות המסורתי

שעוצבו במהלך המהפכה התעשייתית של

המאה ה-91 ובאופן חלקי בלבד בוצעה

התייחסות לסביבת הלמידה באופן תפיסה

מבנית ופיזית של החללים המיועדים ללמידה.

ניסיונות רבים שחלו במקומות שונים הן בארץ

והן בעולם, לחיפוש דרך ובאו לידי ביטוי גם

במחקרים ובתפיסות שונות לא התגבשו לדגם

מוביל השואב את מבנהו מתפיסות חינוכיות

אליהם אנו מכוונים.

אתגר זה נתפס היום כאתגר מרכזי בבית הספר

ומועצם עקב הכוונה לבנות במהלך השנים

הקרובות שמונה עשר כיתות לימוד שיש

לתכננן ולעצבן באופן שייתן מענה לתפיסתנו

החינוכית ולהכשרת ילדנו לפעול כבוגרים

במאה העשרים ואחת.

במגמה להביא לתהליכים מקדמי למידה ניסה

ומנסה בית ספרנו במספר דרכים ותפיסות

חינוכיות לקדם סביבה מקדמת למידה במספר

תחומים:

תנועה מקדמת למידה - הכלה

בפיתוח אמצעים שהחלו כמענה לקושי

תלמידים לשבת לאורך זמן הן לתלמידים

בעלי קשיי קשב וריכוז והן לתלמידים מן המניין

נעזרנו בשינוי בחדר הכיתה תוך שילוב אמצעים

ייחודיים לילדים על פי התפיסה תנועה מקדמת

למידה – הישיבה הקפואה במקום במשך שעות

הלמידה יוצרת מצב שבו בגוף אינו פנוי ללמידה

עקב אי זרימת דם למוח, אי הנעת הגוף ועוד...

שילוב אמצעים ייחודיים לילדים

אמצעים אלו שכניסתם לוותה בהנחית צוות

המורים על ידי פסיכולוג בית הספר, ד"ר בוב

צ'רניק, מוטמע היום בכיתות כחלק ממערך

הלמידה בכיתה ומאפשר מתן מענה לכלל

תנועה

מקדמת

למידה -

הכלה

בכפר

14